Domowe SPA – sposób na relaks w łazience [INFOGRAFIKA]

W poszukiwaniu relaksujących chwil wcale nie musisz wyjeżdżać nad morze ani wydawać pieniędzy na wizytę w salonie urody. Znajdziesz je również… za drzwiami własnej łazienki!

Woda i relaks – zgrany duet

Każdy z nas lubi przebywać nad wodą lub w jej bliskim towarzystwie. Bardzo często wybieramy urlop nad morzem czy jeziorem, wylegujemy się w hotelowym basenie albo decydujemy się na bardziej aktywne formy wypoczynku: kajaki, rowery wodne czy rejs żaglówką. Najwyraźniej jest coś takiego w wodzie, co nas przyciąga – szczególnie wtedy, gdy potrzebujemy relaksu. Woda koi niemal wszystkie zmysły. Udowodniono, że rytmiczne, ciche dźwięki morskich fal działają na nas uspokajająco.

Jeśli czujesz, że potrzebujesz chwili odprężenia, a nie możesz sobie pozwolić na wycieczkę nad Bałtyk, wystarczy, że odwiedzisz swoją łazienkę! Dzięki kilku modyfikacjom tradycyjnej kąpieli oraz wprowadzeniu paru praktycznych nawyków, w każdej chwili osiągniesz upragniony stan zen.

domowe spa

Jak przygotować relaksującą kąpiel?

Przede wszystkim zadbaj o wolną łazienkę i chwilę dla siebie – nici z relaksu, jeśli do Twojego prywatnego SPA zaczną dobijać się pozostali domownicy lub gdy na głowie masz milion spraw „na wczoraj”. Gdy już upewnisz się, że nikt nie będzie Ci przeszkadzał, możesz zacząć napełniać wannę wodą. Czy koniecznie gorącą? Temperatura kąpieli zależy od preferencji i oczekiwanych efektów:

  • ciepła (37°C – 39°C) rozgrzewa i łagodzi bóle mięśni; optymalny czas takiej kąpieli to 15-30 minut

  • letnia (31°C – 36°C) odpręża i łagodzi zmęczenie; 15 minut w zupełności wystarczy

  • zimna (25°C – 30°C) działa pobudzająco, poprawia krążenie i metabolizm; w takiej kąpieli spędź nie więcej niż 3 minuty

Miłośnicy pluskania się we wrzątku powinni uważać – gorąca kąpiel jest miła, ale należy wystrzegać się wody o temperaturze powyżej 40°C. Zbyt ciepła woda powoduje wysuszenie skóry i jej przedwczesne starzenie. Zamiast cieszyć się chwilą relaksu, będziesz narzekać na swędzącą i łuszczącą się skórę.

Kiedy już ustalisz odpowiednią dla siebie temperaturę kąpieli, pomyśl, co możesz wrzucić do wanny, by uczynić relaks jeszcze przyjemniejszym. Poniżej znajdziesz kilka podpowiedzi.

przygotowanie aromatycznej kąpieli

Olejki do kąpieli

Olejki eteryczne to substancje pozyskiwane ze świeżych lub suszonych roślin, cechujące się bardzo intensywnym aromatem i właściwościami leczniczymi. Esencje te szeroko stosuje się w kosmetologii, medycynie naturalnej i aromaterapii, a nawet gastronomii. Nic więc nie stoi na przeszkodzie, aby użyć wybranego olejku do kąpieli lub zafundować sobie odprężający masaż tuż po! Przy wyborze olejku kieruj się przede wszystkim jego właściwościami.

olejki eteryczne

Afrodyzjaki

  • olejek różany – można go używać przy leczeniu zaburzeń seksualnych, zwłaszcza w przypadku obniżonego libido
  • olejek paczuli – stymuluje wydzielanie hormonów płciowych (estrogenów i testosteronu), zwiększając pożądanie
  • olejek jaśminowy – jest składnikiem niemal wszystkich perfum dobrej jakości
  • olejek Ylang Ylang – pobudza zmysły i rozluźnia, pozwalając zapomnieć o codziennych zmartwieniach

Na relaks

  • olejek sandałowy – pomaga w walce z bezsennością, w stanach lękowych oraz napięciu nerwowym
  • olejek z szałwii – używa się go do ukojenia umysłu i stymulowania kreatywności
  • olejek lawendowy – pomaga w leczeniu migrenowych bólów głowy, lęków, depresji i stresu
  • olejek geraniowy – stosuje się go w leczeniu depresji i zmiennych stanów psychicznych

Na pobudzenie

  • olejek cytrynowy – zapach cytryny ożywia i wzmacnia koncentrację, a także odpędza strach
  • olejek eukaliptusowy – poprawia koncentrację i samopoczucie, pobudza do działania
  • olejek bazyliowy – ma działanie pobudzające i odświeżające, pomaga w koncentracji
  • olejek rozmarynowy – pomaga poprawić jasność umysłu i zwiększa poziom energii

Jak używać olejków eterycznych?

Przed wlaniem wybranego olejku do wanny najlepiej rozpuścić go w nośniku, czyli odpowiedniej substancji. Dobrze w tej roli sprawdzi się bezzapachowy płyn do kąpieli. Jeśli zaś chcemy użyć olejku do masażu, wystarczy rozrobić go z olejem roślinnym – powinien on być wysokiej jakości, tłoczony na zimno (np. z pestek winogron lub słonecznika).

Ile olejku eterycznego dodać do nośnika? W przypadku zwykłej mieszanki kąpielowej – 30 kropli olejku wymieszaj z 20 łyżeczkami nośnika. Przygotowując kąpiel dla dziecka lub osoby starszej, zmniejsz ilość olejku – 16 kropli w tej samej ilości nośnika w zupełności wystarczy. A jeśli zdecydujesz się na olejek do masażu, wymieszaj 8-12 kropli olejku eterycznego z 6-8 łyżeczkami nośnika, czyli wybranego oleju roślinnego.

Choć ilość dostępnych olejków eterycznych może kusić, pamiętaj, aby nie łączyć ze sobą więcej niż 5 różnych rodzajów. Uważaj także na ilość – substancje te są mocno skoncentrowane, więc w tym wypadku więcej wcale nie znaczy lepiej, szczególnie przy wrażliwej skórze! Olejki eteryczne są tworzone z naturalnych składników, dlatego zawsze przed pierwszym użyciem sprawdź, czy nie masz alergii na któryś z nich.

Ziołowe mieszanki w domowym SPA

Kąpiel z dodatkiem ziół to nie tylko idealny sposób na odprężenie, ale także metoda na różne dolegliwości. Dodane do wody suszone zioła są dużo łatwiej wchłaniane przez organizm, przy czym równie dobrze działają na zewnątrz, zmiękczając warstwy rogowe naskórka. Możesz zdecydować się na kąpiel z jednym dodatkiem lub przygotować zdrową ziołową mieszankę.

zioła do kąpieli

Przykładowe połączenia ziół do kąpieli

  • lawenda + melisa + arcydzięgiel + kozłek lekarski + krwawnik pospolity + kwiatostan lipy (do skóry suchej) lub pączki sosny (do skóry tłustej) – ma właściwości uspokajające i kojące

  • macierzanka + rozmaryn + rumianek + szałwia + mięta pieprzowa + tatarak zwyczajny – pobudza organizm, ujędrnia skórę

  • jałowiec + pączki sosny + tymianek + nostrzyk + szałwia – dla osób z problemami trądzikowymi

  • żywokost + nagietek + rumianek + kasztanowiec + skrzyp – zalecane przy żylakach

Jak przygotować kąpiel ziołową?

Pluskanie się w ziołach może być niezwykle przyjemne, o ile wcześniej odpowiednio przygotujesz taką kąpiel. Zrób mocny napar, zalewając wybrane zioła wrzątkiem. 1-2 szklanki mocnej esencji wlej do wanny z wodą, a odcedzone zioła wykorzystaj jako naturalny peeling! Włóż je do lnianego woreczka (lub wykonaj sakiewkę własnoręcznie ze ściereczki i gumki do włosów) i umieść w wannie. Pod koniec kąpieli rozwiąż woreczek i wetrzyj zioła w skórę – dzięki temu będzie złuszczona i odżywiona.

Z kuchni do łazienki

Możesz być w szoku, ile rzeczy z lodówki lub kuchennej szafki da się wykorzystać w domowym SPA. Idąc śladami Kleopatry, zanurz się w kąpieli z dodatkiem mleka i miodu – to połączenie sprawi, że skóra stanie się miękka i jędrna. Innym ciekawym dodatkiem jest alkohol, który ma działanie odmładzające – czerwone wino lub szampan sprawdzi się idealnie nie tylko w kieliszku obok wanny, ale także rozcieńczone z wodą do kąpieli.

Równie popularne jak wspomniane wcześniej olejki eteryczne są także sole do kąpieli. Jeśli masz niedobór magnezu, wypróbuj sole epsom, które dodatkowo zmniejszają opuchliznę i oczyszczają organizm z toksyn. Podobne działanie oczyszczające ma imbir, który dodatkowo łagodzi ból głowy i rozgrzewa.

Płatki owsiane kojarzą Ci się ze zdrowym śniadaniem? Równie dobrze działają w wannie. Kąpiel z ich dodatkiem działa zmiękczająco i regenerująco, szczególnie dla skóry trądzikowej, tłustej i dojrzałej. A może wypróbujesz olej kokosowy lub zieloną herbatę? Możliwości jest mnóstwo!

dodatki do kąpieli

Perfekcyjne zakończenie

Wszystko, co dobre, należy dobrze zakończyć. Ważnym elementem kąpieli jest delikatne osuszenie ciała po wyjściu z wanny oraz dalsza pielęgnacja, czyli wklepanie w skórę balsamu lub innego kosmetyku.

W przedłużeniu cudownej chwili relaksu pomoże także maseczka, która w oczyszczoną cerę wchłonie się błyskawicznie i zwieńczy odprężający wieczór. Warto przy tym sięgnąć po naturalne produkty, których na rynku jest coraz więcej Twoje ciało na pewno będzie Ci wdzięczne! Relaksujące chwile na pewno korzystnie wpłyną na samopoczucie. Może SPA w domowym zaciszu warto uczynić stałym punktem tygodnia?

domowe spa - infografika

Zamieść grafikę na swojej stronie

Gazetka wrzesień 2017